"Bij een molen hoort over het algemeen een molenerf."
Onze ideeën over het molenerf zijn driedelig.
Ten eerste moet de molen zo optimaal mogelijk draaien. Dat betekent zo min mogelijk obstakels die wind wegnemen. Geen hoge bomen dus.
Ten tweede willen we dat het erf elementen heeft die in het verleden ook aanwezig waren. Zoals de boomgaard en de windsingel, de moestuin, de kas en de kippen en natuurlijk veel gras.
Ten derde willen ook wij, zoals alle bewoners voor ons, er onze draai aan geven. Wij vinden het leuk dat in het voorjaar, wanneer de windsingel heel laag is, iedereen die langs fietst of wandelt de honderden bloeiende narcissen kan bewonderen. Maar dat in de zomer, als we in de tuin willen zitten, we van de hoger groeiende elzen een beetje meer privacy krijgen. Nu er ook bijenkasten in staan zijn we ons ook meer bewust van de behoeften van bijen en andere insecten.
Hoe dan ook het molenerf is onze tuin en daar zijn we veel te vinden. Niet in het minst omdat het vreselijk veel werk is!